Hvordan Starte Restaurant i 2023?
Drømmen om eget serveringssted.
Å starte en restaurant krever nøye planlegging og er en mer håndterlig oppgave når den er delt inn i trinn. Hvis du er nysgjerrig på hvordan du åpner en restaurant, har vi laget en 5-trinns guide for å navigere deg gjennom prosessen.
1) Velg din type restaurant og konsept.
Hvis du har drømt om å åpne din egen restaurant, har du sannsynligvis tenkt mye på restaurantkonseptet ditt. Å velge konseptet for virksomheten din er den morsomme delen av planleggingsprosessen, når du får slippe fantasien løs. Konseptet ditt bør inneholde typen restaurant du vil åpne, kjøkkenstilen du vil servere og servicestilen du vil anvende. Interiøret i restauranten din bør også være i tråd med konseptet ditt.
Restaurantnavnet, logoen, menydesignet og varene dine bør alle vise et sammenhengende bilde av merkevaren din. Annonseringskanalene du bruker, bør også reflektere identiteten din, for å underbygge konseptet.
Tenk demografi.
Hvis du allerede har et lokale i tankene for virksomheten din, bør demografien i området brukes til å forme konseptet ditt. Gjør undersøkelser i forkant for å sjekke om konseptet står i stil med innbyggerene i området og deres interessefelt.
2) Forme din unike og tydelige meny.
Å tenke ut menyen er det neste kreative steget i prosessen med å åpne serveringsstedet ditt. Videre vil menyen din diktere hvilken type utstyr du trenger til ditt storkjøkken, ferdighetene du bør se etter i personalet ditt, og type publikum (demografisk basert) du ønkser å tiltrekke deg. For eksempel, hvis du ser for deg en dessertmeny full av delikate franske bakverk, trenger du en konditor og kjøkkenutstyret som behøvs til et bakeri og konditori. Om det er pizzarestaurant som er planen, vil du trenge eltemaskiner, kjevlemaskin og pizzaovn med mere. Tilslutt trenger du de på kjøkkenet som brenner for pizzabaking og som vet hvordan man skal få frem de beste smakene fra råvarene.
3) Utarbeid en forretningsplan.
Å starte en restaurant, krever en solid forretningsplan. Dette punktet kan raskt bli en snublestein, for de som hopper over det. En god plan inneholder seksjoner som beskriver alle aspektene ved din nye virksomhet, fra restaurantkonseptet til økonomien din og markedsføringen. Formålet med planen er å hjelpe deg med å definere alle detaljene og lettere kunne selge inn virksomheten din til potensielle investorer. Når du tar kontakt med en bankinstitusjon for å ta opp lån, vil forretningsplanen din være det kreditorene baserer sin avgjørese på.
Vi har listet opp de viktigste punktene i en forretningsplan:
– Kortfattet sammendrag: Dette er den første delen i forretningsplanen din, men det er nyttig å skrive den sist og lage en oppsummering av de andre delene du allerede har fullført.
– Firmaoversikt og beskrivelse: Bruk denne delen til å skrive en mer detaljert virksomhetsoversikt enn det du har inkludert i sammendraget.
– Konsept og meny: I denne delen beskriver du alle detaljene rundt restaurantkonseptet og menyen.
– Forvaltnings- og eierstruktur: Forvaltnings- og eierstruktur – Skissere din ledelses- og eierstruktur. Det er nyttig å bruke diagrammer som et visuelt hjelpemiddel.
– Markedsførings og konkurrentanalyse: Denne delen av forretningsplanen krever grundig undersøkelse. Du må gi en analyse av demografien og konkurransen om stedet du har valgt.
– Reklame- og markedsføringsstrategier: Bruk markedsføringsanalysen du fullførte i forrige trinn for å velge de riktige markedsføringsstrategiene.
– Reklame- og markedsføringsstrategier: Bruk markedsføringsanalysen du fullførte i forrige trinn for å velge de riktige markedsføringsstrategiene.
– Økonomisk projeksjon og oppsummering: Når det gjelder å skaffe finansiering for din nye restaurant, er denne delen den viktigste.
4) Hvordan finansiere serveringsstedet.
Det neste trinnet som trengs for å starte din nye møteplass, er å skaffe finansiering. De fleste av oss har ikke nok kapital for å dekke kostnadene ved å åpne en restaurant uten økonomisk hjelp. Å sikre finansiering fra eksterne kilder vil avgjøre om du kan gjøre drømmen om til virkelighet.
Begynn med å estimere de totale oppstartskostnadene for restauranten sammen med kostnaden som trengs for daglig drift. Bruk denne informasjonen til å lage et budsjett og bergen den totale kostnaden for å drive restauranten for det neste året.
Med restaurantbudsjettet ditt klart, kan du sammenligne den totale kostnaden med mengden kapital du har for å avgjøre hvor mye finansiering du trenger. Husk å inkludere kostnadene for lisenser, storkjøkkenutstyr, byggkostnader og personallønn.
Her er noen måter å sikre finansiering for din nye restaurant:
– Ordinært bedriftslån – Et ordinært bedriftslån er et lån som utbetales til bedriftens konto til en avtalt løpetid og med avtalte betingelser. For å kunne få et ordinært bedriftslån så krever ofte banken sikkerhet/pant i eiendom, maskiner eller annet inventar som er lett å omsette. Et stort normalt bedriftslån er ikke vanlig uten at det foreligger noe sikkerhet bak. Om bedriften ikke har sikkerhet selv så kan aksjonærer stille som garantister for lånet.
– Kassekreditt – Dette er en av de enkleste måtene for en bedrift å få noe som ligner på et lån. Egentlig så er kassekreditt som et slags kredittkort. Når du søker om en kassekreditt så får du innvilget en kreditt som gjøres tilgjengelig i nettbanken til din bedrift. Her betaler du kun renter for deler av kreditten man bruker. Renten på en kassekreditt er gjerne høy og den brukes derfor som oftest til svært kortsiktige investeringer. Noen eksempler på bedrifter som kan ha utbytte av en kassekreditt:
- Varelager (kortsiktig)
- Prosjekter med betydelig kostnader i starten
- Kortvarig behov for likviditet på
– Investorer – Ta kontakt med nettverket ditt og finn din neste investor.
– Crowdfunding: Nettsteder som Kickstarter med flere, er gode plattformer for å skaffe kapital til å dekke oppstartskostnadene.
5) Markedsføring av stedet ditt.
Det er tusenvis av restauranter i her til lands. Hvordan skal din skille seg ut? Svaret: effektiv markedsføring. Din meny, dine ansatte og gjestfriheten gjør restauranten din til det den er. Men markedsføringsinnsatsen din og din tilstedeværelse på nettet er det som skiller restauranten din fra konkurrentene dine.
Markedsføring av restauranten er nøkkelen til suksess i 2023. Det er her man tiltrekker seg nye kunder, øker synlighet i markedet og genererer inntekter. Tenk ut en god strategi for din tilstedeværelse i sosiale medier og la folk bli kjent med konseptet ditt, maten og folkene som jobber der. Husk også en god og intuitiv nettside for desktop og mobil med tydelige knapper for å booke / reservere bord. Kjør konkurranser og kampanjer digitalt og legg til rette for at Google foretrekker deg på restaurantsøk i nærheten.
Gjør du alt dette riktig fra starten og følger disse punktene, har du lagt grunnlaget for en god og lønnsøm drift av selskapet ditt. – Lykke til!